Prawa pokrewne do prawa autorskiego i umowy licencyjne
Oprócz prawa autorskiego, istnieje również kategoria praw związanych, zwanych prawami pokrewnymi, które chronią interesy artystów i wykonawców oraz producentów fonogramów i organizacji nadawczych. Prawa pokrewne odnoszą się do wytworów związanych z wykonaniem lub udziałem artystów w tworzeniu dzieł, takich jak muzyka, nagrania, programy radiowe i telewizyjne.
Prawa pokrewne
Prawa pokrewne to specjalne prawa przysługujące m.in. artystom wykonawcom, producentom fonogramów i organizacjom nadawczym, które towarzyszą prawom autorskim. Obejmują one różnorodne aspekty związane z wykonywaniem i udostępnianiem utworów, a także kontroli nad nagraniami dźwiękowymi i nadawanymi programami. Są to np. prawa artystów wykonawców – dotyczą artystów, którzy wykonują utwory muzyczne lub teatralne oraz innych działań artystycznych. Prawa te obejmują m.in. prawo do publicznego wykonania, nadawania i kopiowania ich występów. Zasadą jest, że artysta wykonawca ma prawo do wynagrodzenia za swoje wykonanie, a także do decydowania o sposobie jego wykorzystania. Okres ochrony praw artysty wykonawcy wynosi 50 lat – następujących po roku, w którym nastąpiło artystyczne wykonanie. Artyście wykonawcy przysługują, w granicach określonych przepisami ustawy, odpowiednie uprawnienia wskazane w art. 86 ustawy.
Prawa pokrewne są ważne z kilku powodów. Przede wszystkim, dają artystom wykonawcom kontrolę nad wykorzystaniem ich występów i zapewniają im ekonomiczną rekompensatę za ich udział w tworzeniu utworów. Chronią one także inwestycje producentów fonogramów, umożliwiając im uzyskiwanie zysków z dystrybucji i odtwarzania nagrań dźwiękowych. Prawa pokrewne umożliwiają również nadawcom legalne wykorzystanie programów i zapewniają odpowiednią rekompensatę dla twórców treści. ochronę interesów artystów i producentów, prawa pokrewne zachęcają do tworzenia i promowania kultury i sztuki.
Umowy licencyjne
Poza tym, istotne na gruncie prawa autorskiego są także umowy licencyjne oraz kwestie związane z możliwością przeniesienia praw autorskich. W prawie autorskim twórca ma bowiem możliwość zarządzania swoimi prawami do utworu poprzez umowy licencyjne lub przeniesienie tych praw na inny podmiot. Umowy licencyjne pozwalają na udzielanie ograniczonych praw do korzystania z utworu przez inny podmiot, podczas gdy przeniesienie praw autorskich powoduje przekazanie pełni tych praw na inną osobę lub instytucję.
Umowy licencyjne stanowią umowy zawierane pomiędzy właścicielem praw autorskich (licencjodawcą) a osobą lub firmą, której przyznaje się licencję na wykorzystanie jego utworu. W ramach umowy licencyjnej, licencjodawca udziela licencjobiorcy prawa do korzystania z określonych praw autorskich na z góry określony czas i w określonych warunkach. Rodzaje umów licencyjnych obejmują m.in.:
- Licencje wyłączne – licencjodawca udziela licencji tylko jednemu licencjobiorcy i nie może udzielić takiej samej licencji innemu podmiotowi. Licencjobiorca ma wyłączne prawo do korzystania z utworu w określony sposób.
- Licencje niewyłączne – licencjodawca może udzielić licencji wielu licencjobiorcom jednocześnie, co oznacza, że inni podmioty również mogą korzystać z utworu na tych samych warunkach.
- Licencje na określone terytorium lub czas – tutaj licencja może ograniczać wykorzystanie utworu do określonego terytorium lub określonego czasu. Poza nimi, istnieją także inne rodzaje licencji.
Przeniesienie praw autorskich stanowi natomiast działanie, w wyniku którego właściciel praw autorskich (licencjodawca) przekazuje pełnię swoich praw do utworu na inną osobę lub instytucję (przyjmującego). Autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby np. w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy.
Szkolenie ze znaków towarowych i umów licencyjnych
Jeśli szukasz natomiast szkolenia i potrzebujesz więcej informacji z zakresu znaków towarowych, w tym także umów licencyjnych, to zgłoś się do nas w wiadomości prywatnej albo na maila kontakt@sgakademia.pl – najbliższe takie szkolenie planujemy jeszcze w lutym 2024
Zapraszamy do śledzenia naszych social mediów